Kifejezés:
Ár:
Indulás: -
Pályaszállás

A síelés tíz aranyszabálya


Az egyik legnépszerűbb téli sport a síelés. Ám nem szabad felelőtlenül nekivágni a hegyeknek. A megfelelő felkészülés mind az erőnlét, mind a felszerelés szempontjából lényeges, hiszen megelőzhetjük vele a baleseteket, sérüléseket, hogy gondtalanul élvezhessük a lesiklás örömeit.
Sízés közben fejlődik az ügyesség, javul az egyensúlyérzék, nő az erő, az állóképesség és a gyorsaság. Kevesen tudják, hogy helyes alaphelyzetben végrehajtott sízés közben rendkívül sokat javíthatunk a tartásunkon, a behúzott hasizom, a hajlított térdek, a csípőmozgás erősíti a testet tartó izmokat. A sokféle erőhatás, a talajszint változásai állandóan dolgoztatják a mély hátizmokat, ezáltal a gerinccsigolyák körül az izomfűző nagymértékben erősödik.


Az alapszabályok



  1. Legyünk tekintettel a többi sízőre!
    Minden sízőnek úgy kell viselkednie a sípályán, hogy másokat ne veszélyeztessen, és sérülést ne okozzon. Ez vonatkozik a megfelelő felszerelésre is. Gondoljuk csak végig, hogy egy száz kiló körüli síző mindenféle sítudás nélkül megindul a lejtőn lefelé kontroll nélkül. Ha sikerül is állva maradnia, nem tud fordulni, kikerülni, megállni. A sebessége elérheti a 60-70 km/órát ezzel a sebességgel elgázol valakit, nagyon súlyos sérüléseket, rosszabb esetben halált is okozhat.

  2. Ésszerűen, ellenőrzött sebességgel és módon sízzünk!
    Mindig a tudásunknak, a terepnek, a hó- és időjárási viszonyoknak, valamint a pálya zsúfoltságának megfelelően sízzünk. A téli sportok egyre népszerűbbek. Ugyanazon a pályarendszeren évekkel ezelőtt kétszemélyes liftek, vagy egyszemélyes tárcsás felvonók voltak, ma hatüléses, beülős liftek repítik felfelé a sízőket. Tehát a pályákon legalább háromszor, de inkább ötször annyian vannak. Hiába kezelik jól a pályákat, a rengeteg síző és snow-boardos nagyon gyorsan lesíeli a havat, buckákat alakít ki, jegesre csússza a pályát, így veszélyesebb lesz a lesiklás. Esőben, hóban, ködben a látótávolság csökken, ilyenkor segít a sárga síszemüveg, mert sokkal jobban látunk benne, de ekkor is csak óvatosan haladjunk. Fontos, hogy ne csak előre, hanem saját érdekünkben sokszor nézzünk a hegy felé is, különösen akkor, ha gyerekkel vagyunk.

  3. A megindulás és besízés
    A sízőnek, ha állásból újra indul, vagy besízik egy pályára, meg kell győződnie arról, hogy ezzel sem magát, sem másokat nem veszélyeztet. Hiszen, ha például egy oldalágból besízünk, a hegy felől érkező síző ezt nem biztos, hogy észre fogja venni, sok esetben pedig nem lehet belátni a becsatlakozást a növényzet, a hófalak, vagy esetleg a sziklák miatt. Tehát amikor elindulunk, mindenképpen várjuk meg, hogy a hegy felől érkezők elhaladjanak, és csak utána induljunk el.

  4. Nyomvonalválasztás
    A hátulról (fölülről) jövő sízőnek úgy kell a nyomvonalát megválasztani, hogy az előtte haladót semmilyen módon ne veszélyeztesse, beleértve a túl közeli elhaladással okozott megijesztést is.
    Ez a szabály nagyon fontos, de a carving típusú lécek és a snowboard esetében mostanában már egyre gyakrabban előfordul, hogy a sportoló nemcsak lefelé, hanem felfelé, vagyis a hegy felé fog haladni. A felülről érkező sízőnek ezt is figyelembe kell vennie.

  5. Előzés, kerülés
    Előzni szabad fölülről és alulról, akár balról, akár jobbról, de mindig akkora távolságra, hogy az előzött síző bármilyen (akár váratlan) mozgásához elegendő teret hagyjunk. Az extrém lécek és a snowboardok rendkívül fordulékonyak, nagyon gyorsan történnek az irányváltoztatások, így nehéz a sportoló mozgásából kitalálni, hogy a következő pillanatban mit fog csinálni. A pályán nagyon sokszor előfordul, hogy teljesen indokolatlanul valaki olyan váratlan irányváltoztatást végez, amit ki kell védenünk.

  6. Megállás
    Tilos megállni a pálya szűkületében és beláthatatlan területein! Bukásnál a lehető leghamarabb el kell hagyni az ilyen területet! Sok esetben előfordul, hogy egy széles pálya hirtelen beszűkül, elvékonyodik. Ezen a kis helyen egyszerre nagyon sok síző találkozhat. Olyan ez, mintha egy négysávos út egyetlen sávra szűkülne. Itt lehetőleg ne álljunk meg, és ha esetleg elestünk, akkor igyekezzünk mielőbb a pálya szélére kerülni, hogy ne csináljunk forgalmi dugót! Ha súlyos esés történik, és nem szabad mozdítani a sérültet, akkor a hegy felé, legalább 8-10 méterrel a beteg előtt két keresztbe tett sílécet kell leszúrni a hóba: ebből látja a többi síző, hogy valami baj van.

  7. Fölmenet és legyaloglás
    A följutáshoz és a legyalogláshoz egyaránt csak a pálya széle használható. Előfordul, hogy valaki, vagy valami (a felszerelésünk, sapkánk, síbotunk, szemüvegünk) fent marad a hegyen, és vissza kell gyalogolnunk érte. Az is előfordul, hogy vagy valaki a tudásánál nehezebb pályára téved, és nagyon helyesen úgy dönt, hogy inkább legyalogol, esetleg azért kell legyalogolnia, mert megsérült a felszerelése, vagy ő maga. Az újabb sérülések, balesetek elkerülésére a legyaloglás szabályát fontos szem előtt tartani.

  8. Figyeljük a jelzéseket!
    Minden sízőnek kötelessége a pálya jelzéseinek (a tábláknak, elkerítéseknek), valamint a pályát felügyelő személyzetnek az utasításait betartani. Nagyon fontos a jelzések ismerete. Ha bizonytalanok vagyunk egy felirat jelentésében, kérdezzük meg valakitől, hogy mit jelent. Az esetek 90 százalékában veszélyt jeleznek a táblák, kerüljük el ezeket a helyeket, ne térjünk le a kijelölt útvonalról, mert balesetveszélynek, vagy életveszélynek tesszük ki magunkat. A pályát felügyelő személyzet szerepe fontos, miattunk dolgoznak, minket védenek. Több alkalommal láttam Ausztriában, hogy a nem megfelelő sítudással rendelkező sízőktől a többiek érdekében egészen egy-szerűen elvették a felszerelést, így ők azután kénytelenek voltak legyalogolni. Az érintettek valóban meggondolatlanok, ön- és közveszélyesek voltak, mindenféle előképzettség és tudás nélkül vágtak neki az egyik legnehezebb pályának.

  9. Segítségadás
    Balesetnél, ugyanúgy, ahogy a közúti közlekedésben, kötelező segítséget nyújtani! Elmulasztása nem sportszerűtlenség, hanem büntetendő cselekedet. Az első és legfontosabb feladat, hogy a helyszínt biztosítsuk a már említett módon. Ha van rá lehetőség, támogassuk a bajbajutottat a pálya szélére. Ha nagyobb a baj, kérjünk meg valakit, hogy értesítse a pályán lévő hegyimentő szolgálatot, és ha szükséges, a mentőket is. Nagyon fontos, hogy a személyes okiratok mellett vészhelyzet esetére legyen a zsebünkben a biztosításunk is.

  10. Személyazonosság igazolása
    Mindenkinek, aki a balesetnél jelen volt, függetlenül attól, hogy csak tanú vagy a baleset részese, felelős vagy nem felelős a baleset bekövetkeztében, személyazonosságát meg kell adnia. Erre a baleset bírósági tisztázásánál lehet szükség.

 


Amire nem árt figyelni…



Az alapszabályokon kívül néhány fontos dologra még érdemes odafigyelni. Lehetőség szerint ne sízzünk egyedül. Jó, ha van társunk, hiszen elhagyatott helyeken, erdőben, a pályán kívüli kalandozások során is érheti baj még a legjobb sízőt is.
A negyedik nap Általában a negyedik napra fáradnak el az emberek, eddig tart a fizikai tartalék. Érdemes a negyedik napon kicsit óvatosabban síelni, fáradtan előbb éri baj az embert.


Bemelegítés Soha ne kezdjünk el sízni bemelegítés nélkül! Testünk izmai, ízületei nem a sízésre vannak kalibrálva. A nyújtó, lazító gyakorlatok mellett nagyon fontos, hogy a keringést is felgyorsítsuk: a meleg test sokkal jobban fog alkalmazkodni ahhoz a sokféle feladathoz, amit végrehajtunk sízés közben. Akármilyen jól sízünk, mindig egy könnyű, lapos pályán ismételjük át a mozgást, találjunk magunkra, kicsit vegyük át a tanult technikai elemeket, és csak ezek után vállaljuk be a keményebb pályákat. Sajnos egyik csoportos túránk során két fiatalember haszontalannak tartotta a bemelegítést, biztosak voltak a tudásukban. Az egyikük a pirossal jelzett, közepesen nehéz pályán olyan szerencsétlenül esett el, hogy kulcscsonttörést szenvedett.


A felszerelés


Ruházat Komfortos legyen, ne ázzon át, ne csússzon. A szemüveg az UV-sugárzástól védjen, ne párásodjon.
Védőfelszerelések Térdvédők, gerinc-protektorok, és a bőr védelmére magas faktorú fényvédő krém használata hasznos.
Sícipő A felvétele után legalább fél órát töltsünk el teljesen becsatolt állapotban benne. A sarok ne emelkedjen fel, ha a cipő nyelvén megtámasztjuk a sípcsontunkat.
Síléc A léc beállítása szakszervizben történjen, ne változtassunk rajta otthon. Volt, aki úgy gondolta, könnyen leold a léce, így meghúzta. A pályán beleszaladt egy hófal¬ba, de a léc nem oldott le, így a bokája eltört.
Sístopper Balesetet okozhat, másrészt, esésnél elszabadulva elveszhet a léc. Szemtanúja voltam, amikor egy pihenő síző üldögélt, gyönyörködött a tájban. Egy elsza¬badult snowboard azonban a gerincét talál¬ta el, helikopterrel szállították kórházba.
Sisak 14 éves korig kötelező viselete, de mindenkinek ajánlott. Fontos a megfelelő minőség, méret, és hogy be legyen csatolva!


Forrás:  http://csaladilap.hu/ujsagcikk/63/a_sieles_tiz_aranyszabalya.html

Felhasználói név:

Jelszó:

VAGY